Social media planning: meten is weten!

In het vorige artikel kon je al wat lezen over de basis van een social media planning; hoe je een strategie opzet en hoe je bepaalt hoe je visuals eruit komen te zien. Maar zeker net zo belangrijk is het analyseren van je statistieken.


Deze analyse kan er namelijk voor zorgen dat je precies weet wat je moet posten, wanneer je dit moet posten en hoe je de meeste likes en reacties kunt krijgen. Om dit op de juiste manier te doen, ga je verder dan alleen maar kijken naar het aantal likes op je Facebook pagina en het aantal volgers op je instagram account. Je statistieken zijn namelijk zoveel meer dan dat!


Welke gegevens zijn belangrijk?

Laten we Instagram als voorbeeld nemen; hier kun je de demografie van je volgers in je statistieken terug vinden. Wat hun leeftijd is, het geslacht, en ook informatie zoals de afkomst of woonplaats. Dit soort gegevens kunnen je vervolgens weer helpen om meer inzicht te krijgen in wat voor mensen jouw pagina volgen; en dit verschilt per social media kanaal. Dit kan voor Instagram namelijk ook heel ander publiek zijn dan op Facebook, en het is goed je daar in te verdiepen.



Op welke tijden kun je het beste posten?

Daarnaast kun je in de statistieken ook zien wanneer je volgers online zijn. Dit geeft je het inzicht dat je nodig hebt om na te kunnen denken over de beste momenten om je posts te plaatsen. En door het nieuwe algoritme is het niet meer zo eenvoudi

g om bij je volgers in de newsfeed te komen. Dat heeft voor Instagram te maken met de recentheid van je post, de interesse van je publiek en je relatie met je doelgroep. Daarnaast heeft het ook zeker te maken met je eigen actieve rol op Instagram. Het moment van posten is dus ontzettend belangrijk.


Tip: je kunt het beste ongeveer een half uur of kwartiertje van te voren plannen, net voordat jouw doelgroep online komt. Dus is het grootste deel van je doelgroep om 20:00 uur s’ avonds online, dan kun je de post het beste na 19:30 uur inplannen. Zo heb je meer kans dat deze post gezien wordt door je doelgroep en is de kans op een hoger bereik groter!

Meer bereik creëren met statistieken

Dus wil je meer bereik creëren op je social media kanalen? Leg je focus dan op de statistieken van je accounts. Wanneer is je doelgroep online? Wie is nu eigenlijk de persoon die jou volgt? Je kunt zien welke posts het "goed" doen en door dit te onderzoeken, helpt deze informatie je vervolgens weer bij het maken van nieuwe content!

New articles straight to your inbox?

Or just send an e-mail to myrakokke.ie@gmail.com

  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn Social Icon
Myra Kokke

Who am I? >

starten als zzp'er le moustache