10 voordelen van Moneybird en mijn ervaringen als zzp'er

Bijgewerkt: 4 sep 2019

Zoals ik eerder al aangaf ben ik persoonlijk ontzettend groot fan van Moneybird. Waar ik tijdens de start van mijn ondernemerschap al mijn financiële zaken bij mijn accountant neerlegde, heb ik inmiddels geleerd dat het toch wel fijn (en vooral verstandig) is om ook zelf goed inzicht in je financiële situatie te houden. Moneybird maakt dit mogelijk: ook voor een noob zoals mij.



Toen Borko mij vroeg hoeveel ik gemiddeld per maand verdiende, kon ik eigenlijk geen antwoord geven. Ik wist dat er altijd een minimum van €2.000 per maand binnenkwam - want dat was het bedrag dat ik naar onze gezamenlijke rekening over maakte. Maar wat er nu daadwerkelijk maandelijks binnenkwam? Ik had geen flauw idee: mijn focus lag op mijn klanten, mijn opdrachten en het werven van nieuwe klanten.


Niets zo belangrijk als zelf de touwtjes in handen houden

Totdat mijn accountant een foutje maakte dat mij duur kwam te staan, en mijn belastingen pas op het laatste moment regelde. Het resultaat? Ik mocht ineens de hele spaarrekening leegtrekken om een flink bedrag aan belastingen te betalen. Ontzettend stom natuurlijk: zeker gezien we net voor een hypotheek bezig zijn. Het was op dat moment dat ik zo ongelooflijk schrok, dat ik me ook realiseerde dat het tijd was om zelf meer inzicht te krijgen.


Tsjah, sommige mensen moeten hun hoofd gewoon écht hard stoten totdat ze hun lesje leren…


Ook voor de absolute boekhouding-noob

Maar, Moneybird dus. Mijn absolute favoriet wanneer het om online boekhouding gaat. Er zijn vast allerlei handige tools te vinden en iedereen heeft natuurlijk zo zijn eigen voorkeur - maar ik vind Moneybird ontzettend fijn. Waarom? Omdat ik de kriebels krijg van cijfers. Zodra iemand met een ingewikkelde optelsom komt slaat mijn hoofd op hol en wil ik het liefste heel hard wegrennen. En die lieverds van Moneybird hebben het zo makkelijk gemaakt dat ik het zelfs leuk vind. Kun je het je voorstellen?


Een gouden klantenservice

Eerlijk is eerlijk, het kost je echt wel even wat tijd om het programma goed te begrijpen. Maar, gelukkig helpen ze je er bij Moneybird stap voor stap doorheen. Daarnaast hebben ze een online kennisbank waar je ongelooflijk veel informatie kunt vinden, en reageert de klantenservice vaak binnen een paar uur wanneer je een vraag hebt (trust me, ik heb ze met meerdere vragen bekogeld).




De voordelen van Moneybird

Ik heb echt een aantal gigantische voordelen mogen ervaren:


  1. De klantenservice is ge-wel-dig! De klantenservice van Moneybird is echt top. Wat voor vraag je ook hebt, ze reageren binnen een paar uur. Als jij toestemming geeft kijken ze zelfs met je mee zodat ze precies kunnen zien waar het mis lijkt te gaan. En dan te bedenken dat de klantenservice uit een team van maar zeven mensen bestaat. Dat is nog eens een dedicated team.

  2. Het kan gratis gebruikt worden Hoewel Moneybird net als andere programma’s zowel gratis als betaalde varianten heeft, heb ik het tot nog toe gratis kunnen gebruiken. Stuur je meer dan 3 facturen per maand? Dan kun je beter voor een betaalde variant kiezen. En ook deze kost je maar een tientje per maand.

  3. Moeilijke begrippen worden in Jip-en-Janneke taal uitgelegd Ik heb zelf echt 0.0 verstand van boekhouding en alle termen die erbij komen kijken. Gelukkig kan ik alle begrippen zo op de support pagina's opzoeken en wordt me even in Jip en Janneke taal uitgelegd wat een term betekent en hoe deze van invloed kan zijn op mijn situatie.

  4. Je wordt van begin tot einde aan de hand meegenomen Toen ik mijn administratie net opstartte kreeg ik direct een stappenplan onder mijn neus geschoven: met dit stappenplan had ik mijn administratie in een paar uur op orde. Stap voor stap neemt Moneybird je aan de hand mee totdat jij jouw administratie helemaal tip-top online hebt staan.

  5. Koppelingen met je bank Hoewel het voor mijn bank in Ierland (nog) niet mogelijk is, kun je met Moneybird koppelingen maken naar (bijna) alle grote Nederlandse banken. Zo heb jij jouw rekeningoverzicht ook in je boekhouding staan, en kun je vervolgens de bijbehorende bonnen en facturen in een paar minuten koppelen om een duidelijk overzicht te krijgen.

  6. Duidelijke overzichten in het verleden, heden en de toekomst van je onderneming Alle gegevens die jij met behulp van Moneybird invoert, worden zichtbaar in overzichtelijke tabellen. Zo kun jij precies zien hoe je balans eruit ziet, hoe het met je resultatenrekening staat en wat je in de toekomst mag verwachten.

  7. Direct je belastingaangifte doen Hoewel ook deze optie voor mij (helaas) niet mogelijk is, kun je in Nederland direct je belastingaangifte doen. Wanneer jij jouw boekhouding maandelijks zelf netjes bijhoudt (lees: facturen invoeren, bonnetjes scannen en andere kosten invoeren) kun jij deze boekhouding ieder kwartaal zo naar de Belastingdienst sturen en is alles netjes geregeld.

  8. Samenwerken met je accountant in een online omgeving Niet alleen jij, maar ook medewerkers of je accountant kunnen toegang tot jouw Moneybird account krijgen. Zo heb ik mijn broertje toegevoegd (hij helpt mij met het handmatig invoeren van mijn bankafschriften) en mijn accountant. Hoewel zij niet de mogelijkheid heeft om direct een belastingaangifte te doen, heeft zij wel al mijn gegevens in een duidelijk overzicht. Eindelijk gedaan met al die fysieke bonnetjes en facturen.

  9. Je kunt je administratie helemaal zelf doen Toen ik twee weekjes met Moneybird bezig was geweest begreep ik bijna alles. Als ik in Nederland zou wonen, zou ik in principe zelf mijn administratie én belastingaangifte kunnen doen. Wil je toch dat er even iemand meekijkt? Dan nodig je jouw accountant uit tot jouw profiel en laat je deze even een laatste check doen.

  10. Geld besparen op een accountant Het feit dat je jouw administratie en belastingaangifte in principe zelf kunt doen, betekent dus ook dat je flink wat geld bespaart op je accountant.


Ik ben dus helemaal fan. Ik ben zelfs zo’n groot fan, dat ik een interview met de medewerkers van Moneybird gehouden heb om eens een kijkje achter de schermen te kunnen nemen. Wist je bijvoorbeeld dat Moneybird ieder kwartaal verzoeken verwerkt om deze om te zetten tot een nieuwe functie in het systeem? Of dat het on-the-ball support team uit maar zeven medewerkers bestaat?! Het volledige interview lees je hier.


Wat zijn jouw ervaringen met Moneybird, of heb je misschien juist andere boekhoudprogramma's waar je groot fan van bent? Laat een reactie achter!

New articles straight to your inbox?

Or just send an e-mail to myrakokke.ie@gmail.com

  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn Social Icon
Myra Kokke

Who am I? >

starten als zzp'er le moustache